پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

حجت الاسلام منصوریان: حل چالش‌های فرهنگی شهر در گرو فرهنگسازی است | سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای سازماندهی معتادان متجاهر هزینه می‎شود

  • کد خبر: ۱۴۰۲۱۸
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
حجت الاسلام منصوریان: حل چالش‌های فرهنگی شهر در گرو فرهنگسازی است | سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای سازماندهی معتادان متجاهر هزینه می‎شود
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان گفت: اگر شهرداری سالانه ۵۰ میلیارد تومان به کمیسیون ماده ۱۶ بهزیستی پرداخت می‌کند تا معتادان متجاهر را جمع آوری و سازماندهی کند، به این دلیل است که توانایی «نه» گفتن برای نوجوانان نهادینه نشده و جوانان ما در مسائل مختلف فرهنگی همچون ازدواج، به درستی از آموزش‌های موثر زندگی بهره‌مند نیستند.

 به گزارش شهرآرانیوز، پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد صبح امروز با حضور حجت الاسلام سید شهاب الدین نوری رئیس شورای شهرستان، حجت الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدابراهیم علیزاده رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر برگزار شد.

زباله‌های ساختمانی، معضل اصلی بخش‎های تابعه شهرستان

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در جلسه پانزدهم اظهار کرد: هم اکنون بخش مرکزی به دلیل ارتباط بیشتری که با مشهدالرضا (ع) دارد، تا حد بیشتری از ظرفیت‌های فرهنگی شهر امام هشتم بهره‌مند است و در این شرایط، باید خدمات فرهنگی رویکرد و توجه ویژه‌ای به بخش رضویه و احمدآباد داشته باشد، زیرا هرچه که باشد، در ایام پایانی ماه صفر، این بخش‌ها نخستین میزبانان زائران پیاده‌ای هستند که از مسیر‌های مختلف، خود را به زیارت امام هشتم می‌رسانند.


وی افزود: در این شرایط و با وجود اهمیت ذاتی مسئله، متاسفانه در برخی روستا‌ها شاهد شرایطی هستیم که نشان می‌دهد اهالی این خطه کم برخوردار حتی از اساسی‌ترین امکانات رفاهی برای زندگی خود محروم هستند. شورای اسلامی شهرستان خود را در قبال این عزیزان مسئول می‌داند و اکنون که از نظر قانونی این امکان فراهم شده تا ماهانه یک طرح ویژه برای حل مشکلات بخش‌های شهرستان در صحن علنی شورا مطرح و در تعامل با فرمانداری مشهد به آن رسیدگی شود، پیشنهاد اصلی مبنی بر رسیدگی به پرونده دفن غیرقانونی زباله‌های ساختمانی در محدوده حریم بخش‌ها و روستا‌های پیرامونی آن هاست تا به این ترتیب، از چالش‌های زیست محیطی مربوطه نیز جلوگیری شود.

حجت الاسلام نوری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، شورای شهرستان به دنبال آن است تا از ظرفیت تشکل‌هایی که به برکت برنامه ریزی‌های مدیریت شهری در حوزه‌های اجتماعی به توانمندی قابل قبولی رسیده اند، به نحوی استفاده کند که بخش‌های پیرامونی مشهدالرضا (ع) هم از ابعاد فرهنگی موضوع بهره‌مند شود. عمده برنامه ریزی‌ها با محوریت مساجد در دستورکار است و بر همین اساس، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، دفتر نماینده، ولی فقیه و اداره کل اوقاف نیز به موازات فرمانداری در حل مشکلات اهالی بخش‌های سه گانه شهرستان مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: باید شرایطی ایجاد شود که بخش‌های رضویه و احمدآباد بتوانند با معرفی رابط، از برنامه‌های فرهنگی شهرداری مشهد استفاده کنند. در حوزه برنامه ریزی‌های فرهنگی، تلاش‌های خوبی شده و به برکت افتتاح پایگاه بسیج شورای اسلامی شهرستان مشهد در آینده نزدیک، هدف اصلی آن است تا بالغ بر ۳۰۰ مجموعه شورایی اقماری که ذیل شورای شهرستان تعریف می‌شوند، بتوانند بی واسطه با مجموعه مدیریت شهری در مشهدالرضا (ع) ارتباط بگیرند.

تشکل ها، یاری‎گر مدیریت فرهنگی شهر باشند

حجت الاسلام حسن منصوریان نیز در این جلسه با بیان اینکه خط و مرز جغرافیایی یک موضوع اعتباری است و نمیتوان ادعا کرد که، چون مشکلات هموطنان ما در یک موقعیت جغرافیایی مجاور قرار دارد، ما دیگر در مقابل آن مسئولیتی نداریم، تصریح کرد: در حقیقت، همه ما مکلف به رسیدگی به چالش‌های موجود در بخش‌های سه گانه شهرستان هستیم و برنامه ریزی‌های این عرصه نیز باید در همه حوزه‌ها باشد و از مسائل زیرساختی و عمرانی گرفته تا طرح‌های فرهنگی را تحت پوشش قرار دهد.

وی تاکید کرد: در موضوع تشکل‌ها هم میتوان اقدام مناسبی انجام داد که ضمن توانمندسازی آن‌ها برای اقدام در مشهد، از ظرفیتشان برای شهرستان‌ها هم استفاده شود. در این شرایط، اگر متوسط زندگی متأهلی ۸ سال و دو ماه است، ۲۶ هزار واقعه طلاق برای مشهد به ثبت می‌رسد، اگر حدود ۳۰ هزار فرزند تک سرپرست وجود دارد و اگر شهرداری سالانه ۵۰ میلیارد تومان به کمیسیون ماده ۱۶ بهزیستی پرداخت می‌کند تا معتادان متجاهر را جمع آوری و سازماندهی کند، همه این چالش‌ها با فرهنگسازی قابل حل است و همه این هزینه‌ها فقط به این دلیل صورت می‌گیرد که توانایی «نه» گفتن برای نوجوانان نهادینه نشده و جوانان ما در مسائل مختلف فرهنگی همچون ازدواج، به درستی از آموزش‌های موثر زندگی بهره‌مند نیستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر مدیریت شهری در حوزه مسائل اجتماعی تلاش می‌کرد تا این مسائل به خوبی فرهنگسازی می‌شد، دیگر امروزه هزینه‌های گزاف برای کنترل آسیب‌های اجتماعی و بزه‌های فرهنگ بر بودجه شهر تحمیل نمی‌شد. با این حال، خوشبختانه در عرصه‌های دیگر همچون تصادفات، آلودگی هوا، مسائل زیست محیطی و برخی مشکلات زیرساختی در حوزه حمل و نقل، همگی ماهیت کمی دارند و میتوان با احصای اطلاعات موجود، با تخصیص بودجه نسبت به حل چالش اقدام کرد.

۶۰۰ هکتار زمین برای توسعه متوازن مشهد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر هم در جلسه پانزدهم شورای شهرستان، مدیریت شهر با محوریت حرم مطهر رضوی و ایجاد توازن در مسیر توسعه مشهد را یک ضرورت راهبردی دانست و یادآور شد: با وزارت راه و شهرسازی تفاهماتی صورت گرفته تا محدوده بین شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر به محدوده شهری افزوده شود تا بتوان از ۶۰۰ هکتار اراضی موجود در این منطقه برای گسترش شهر استفاده کرد. در این باره، رایزنی‌های موثری هم با آستان قدس رضوی صورت گرفته و به زودی شاهد بروز نتایج ملموس این تلاش‌ها خواهیم بود.

وی افزود: تا پیش از این، سهم بودجه حاشیه از بودجه کل شهر در حدود ۱۰ درصد بود، اما امروزه این سهم به بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و از ۱۰ هزار میلیارد اعتبار عمرانی مشهد، حدود چهارهزار میلیارد تومان به پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر اختصاص یافته است.
علیزاده اظهار کرد: تلاش اصلی این است که در عرض سه کیلومتری پهنه‌های پیرامونی مشهد، محرومیت از چهره حاشیه شهر دور باشد. به همین علت، اعتبار فرهنگی مشهد هم حدود ۵۰ درصد به حاشیه شهر تخصیص پیدا کرده و علاوه بر این، در هر محله هدف بازآفرینی با نظر مستقیم مردم در شورا‌های اجتماعی، ائمه جماعات مساجد و دفاتر تسهیل گری، ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود تا پروژه‌های کوچک، گره‌های بزرگ از کار مردم را باز کند و تا به امروز، بیش از ۶۰ درصد از این پروژه‌ها هم پیشرفت داشته اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->